Dagje Bouwtransport
Uiteraard weet ik dat de sector bouwtransport heel erg breed is. En wellicht zullen sommigen zeggen “Als je eenmaal bent mee geweest, heb je er alles wel gezien”, maar ik denk daar anders over. En daarom plaatste ik een oproepje op Facebook. Bart (40) reageerde enthousiast en meldde zich aan via de mail. We hadden contact en het was direct gezellig. Dus het kon niet anders dan allemaal goed gaan. We maakten een afspraak en zouden nog even van te voren contact hebben over de juiste tijd… Het komt goed!
Vroeg... donker... stil... heel vroeg
Zoals afgesproken belde en appte ik keurig een paar dagen van te voren. Maar toen schrok ik toch wel even. Uiteraard is het logisch dat heel veel chauffeurs vroeg beginnen. Maar deze ochtend besefte ik het mij maar al te goed. Want ik moest toch nog een uurtje rijden voor ik op de afgesproken vertrekplek was. Dus mijn wekker liep om vier uur in de ochtend af en daarom mijn buiging voor alle mensen die dagelijks zo vroeg op staan en op pad gaan. Normaliter draai ik mij nog even om!
Bart gaat tussendoor meestal naar huis. Maar nu was het, de dag ervoor, net allemaal anders gelopen. Dus was het verstandiger om op locatie te blijven overnachten. Dus wist ik dat er sowieso koffie zou zijn. Want op die locatie staan een paar mooie bouwketen, met onder andere toiletten en een ruime kantine (inclusief koffieapparaat). Met koffie in het vooruitzicht, reed ik die kant op. Mij onderweg verbazend over het rijgedrag van sommige medeweggebruikers.
Wessels Transport Rijssen
Wessels Transport Rijssen is een echt familiebedrijf. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer. Het feit dat zij een familiebedrijf zijn, stralen zij uit naar hun klanten. Voor hun medewerkers zijn zij ook meer dan een werkgever. Ze investeren namelijk niet alleen in middelen, maar ook in mensen. De kwaliteit van hun medewerkers heeft er immers voor gezorgd dat ze uit konden groeien tot waar ze nu staan: een gerenommeerd logistiek partner met ambitie.
Gezelligheid ken geen tijd
Bart heet mij welkom en samen lopen we naar de kantine. Daar staat nog een collega, die ontwaakt uit de nacht. Kijkt even verbaasd vanachter het gordijntje, maar zegt vriendelijk gedag als hij weet wie ik ben. Ondertussen lopen Bart en ik de kantine in voor een bakkie. Bart is helemaal happy en heeft er zin in. En nog voor mijn koffie op is, lopen we al naar zijn vrachtauto. De Scania R450 LB 8x2 heeft al warm gedraaid en staat paraat om mij een leuke dag te bezorgen. We gaan naar de eerste locatie en Bart zegt nog: “Goh, wat is het al druk hier. Normaal zijn mijn tijden toch iets anders.” Ik bedenk mij, dat als hij dit niet vroeg vindt, hoe laat hij anders vertrekt? Ik sta er maar niet te lang bij stil, hahaha. Onderweg kletsen we gezellig en de kilometers glijden weg. Voor ik het weet, arriveren we op de eerste locatie.
De bouw en transport
Bart meldt zich telefonisch bij de uitvoerder die op de werkbon staat. Na even wachten, mogen we de bouw op. Bart kan mij precies vertellen wat hier allemaal door hem en zijn collega is geleverd. Leuk om te zien. Ja, Bart zit hier wel goed op zijn plek, als ik het zo allemaal zie. Op de bouw tellen veiligheidsregels en ook ik heb mij daar aan te houden. Ik meld mij bij de uitvoerder. Niet alleen vanwege de veiligheidsregels, maar ook omdat het wel zo netjes is om te vertellen waarom ik vandaag mee ben. De uitvoerder kijkt even verbaast, maar zegt het super te vinden. “Wat gaaf dat je dit doet! Wij beginnen vroeg, maar deze mannen beginnen nog vroeger. Door mijn werk ben ik de chauffeurs meer gaan waarderen. Als zij niet op de bouw komen, dan kan ik de jongens niet aan het werk houden. Dus goed bezig”. Ondertussen werkt Bart in zijn eigen tempo door. Het is vroeg en ik heb het koud. Maar wat is het gaaf om de zon te zien opkomen. Dat pak ik dan mooi even mee!
Passie voor het vak
Bart voert zijn werkzaamheden uit en na het aftekenen van de digitale bon, vertrekken we naar de volgende locatie. Daar gaan we nog een keer lossen, op een plek waar ik normaliter niet zo dichtbij kom. Onderweg praten we verder en gaan door waar we gestopt waren. Bart zegt “Je zult vast wel de gehoorapparaten in mijn oren hebben zien zitten. Dat mag je gewoon vertellen, hoor. Ik schaam mij daar niet voor. Op mijn 18e ben ik begonnen met rijden op de vrachtwagen en heb wel wat gewisseld van werkgever. Maar het is mij altijd gelukt vanwege mijn doorzettingsvermogen. De passie en misschien wel de ‘tic’ om dit werk te kunnen doen, heb ik altijd wel gehad. Dat maakt het ook zo leuk om door te gaan!“ Bart is getrouwd en trotse vader van twee kinderen. ”Ik ben gewoon een gelukkig mens, ik werk, heb een gezin, een goede werkgever... wat wil een mens nog meer?” Fijn dat Bart goed op z’n plek zit.
Transport is Topsport
We melden ons bij Schiphol en worden doorgestuurd naar een andere locatie waar meer (wacht)ruimte is. Daar staan we gelijk een stuk veiliger, het is er goed geregeld. Wanneer we groen licht krijgen om naar de loslocatie te rijden, is het toch even extra opletten. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar ook naar Schiphol. Het is een flinke drukte, zeg maar ‘mierenhoop’. Maar wel een georganiseerde mierenhoop, alles gaat goed langs elkaar heen en het past allemaal. Ik ben niet geschikt om hier te werken, maar Bart loopt te fluiten. Hij is blijkbaar in zijn element en zegt nog “Het loopt toch lekker vandaag”.
Voor ik het weet zitten we alweer in de vrachtwagen en gaan op weg naar de derde locatie. Daar moeten we lossen én laden. Als Bart nog wat lading vastzet en alles controleert, stap ik alvast in. Bart neemt plaats achter het stuur en we beginne met onze terugweg. Ondertussen vertelt hij tussen neus en lippen door, dat hij door dit werk maar liefst 10 kilo is afgevallen. “Er wordt weleens gezegd dat transport ook sport is,” grapt hij, “Maar het is écht waar hoor. In dit werk loop ik zoveel, dat ik inmiddels aan het afvallen ben. Dat is goed en een mooie bijkomstigheid. Ik werk, ik beweeg, ik val af, het kan niet beter.”
Dankjewel
Op de terugweg praten we honderduit en voor we het beseffen, zijn we alweer bijna op de plek van bestemming. Bart gaat nog wat klaarzetten voor na het weekend en ik neem afscheid, voor mij zit het erop. Bart zei nog dat het uitslapen was deze dag, maar goh wat zat ik daar met kleine oogjes. Maar het was de moeite waard, ik heb een topdag gehad! Dankjewel Bart, voor de gezelligheid, respect en eerlijkheid.
Jantine