Nieuws
1.500ste DAF truck voor de Bertschi
Bertschi Group heeft zijn 1.500e DAF ooit in gebruik genomen; een Nieuwe Generatie DAF XF 480 FT 4x2 trekker, die ingezet wordt voor het transport van chemicaliën door heel Europa. Voor Bertschi was de keuze voor DAF vanzelfsprekend: de XF heeft zich in de vloot bewezen op het vlak van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort. Bertschi, opgericht in 1956 in het Zwitserse Dürrenäsch, is een familiebedrijf. De onderneming is Europees marktleider in intermodal transport van chemicaliën over de weg, het spoor en het water. Bovendien is Bertschi wereldwijd toonaangevend in ISOtank-transport en biedt het value-added logistics aan de chemie. Het bedrijf heeft meer dan 46.000 tank- en bulkcontainers en 1.000 vrachtwagens. In de vloot is DAF sterk vertegenwoordigd.
De 1.500ste DAF-truck van Bertschi, wordt door heel Europa ingezet. Hans-Jörg Bertschi, Voorzitter van de Raad van Bestuur bij Bertschi, is enthousiast over de DAF XF. “Onze DAF-trucks spelen een cruciale rol in het waarborgen van Bertschi’s efficiënte intermodale activiteiten en ze sluiten naadloos aan bij onze focus op duurzame en geïntegreerde transportoplossingen. De Nieuwe Generatie DAF heeft zijn betrouwbaarheid en hoge efficiëntie bewezen en onze chauffeurs waarderen de luxe en comfortabele cabines.”
Hans-Jörg Bertschi is bovendien erg te spreken over het complete pakket van de allernieuwste geavanceerde veiligheidssystemen, die standaard op elke Nieuwe Generatie DAF wordt geleverd. “Dat sluit naadloos aan bij waar Bertschi voor staat: veilig transport. Verder kan de Nieuwe Generatie DAF op HVO en biodiesel rijden. Dat geeft ons meer flexibiliteit in het gebruik van hernieuwbare brandstoffen en ondersteunt zo onze inspanningen voor een duurzamere toekomst.” Bron: DAF Trucks N.V.
Renault T High voor Van der Wardt
Van der Wardt Transport heeft zijn vloot uitgebreid met een Renault Trucks T High 480 6x2-trekker. Het is de eerste Renault-truck voor het transportbedrijf uit Zaandam. De truck is geleverd door Renault Trucks-dealer LVS Trucks. De Renault Trucks T High is de tiende truck in de vloot van Van der Wardt Transport, dat een divers wagenpark heeft voor allerlei soorten transport. “Via LVS Trucks kregen we de kans om kennis te maken met de Renault Trucks T High en de eerste ervaringen zijn zeer positief”, zegt René van der Wardt, eigenaar van Van der Wardt Transport. “De chauffeur is er hartstikke blij mee en de truck presteert prima. De Renault Trucks T High heeft een ruime cabine, biedt een hoog rijcomfort, veel trekkracht en is zeer zuinig. Met een verbruik van 1 op 4 is het de zuinigste truck in onze vloot.”
De Renault Trucks T High is rijk uitgerust met onder meer een lampenbeugel en zwaailampen voor goed zicht en veiligheid. Chassis-skirts en Alcoa-velgen dragen bij aan een state-of-the-art-uitstraling. Verder is de truck voorzien van een schuifschotel. “Daardoor kunnen deze trekkers verschillende typen trailers trekken en is het mogelijk om met alle beladingen het gewicht goed te verdelen over de assen, ook in combinatie met de gestuurde voorloopas.”
Bijzonder detail is de naam op de cabine. “Elke truck in onze vloot heeft een eigen Franse naam”, vertelt René van der Wardt. “Dat is ooit als een soort grap ontstaan omdat ik vroeger altijd op Frankrijk reed. Op de T High staat ‘Le Bricoleur’, oftewel de klusjesman. Dat is de bijnaam van de chauffeur die met deze truck rijdt.” Bron: Verzameld Werk
Dubbelslag voor DAF
“Een fenomenale truck om in te rijden, te werken en te rusten!” Met die woorden werd de Nieuwe Generatie DAF XD gekroond tot ‘Irish Fleet Truck of the Year 2025’ in de categorie ‘trekkers’. Bovendien werd de robuuste Nieuwe Generatie DAF XFC 8x4 bakwagen uitgeroepen tot ‘Irish Construction Truck of the Year 2025’. In hun rapport stellen de juryleden dat de Nieuwe Generatie DAF XD, de International Truck of the Year 2023, de nieuwe standaard zet in lokaal en nationaal distributietransport. ‘De eigenschappen van de truck maken echt het verschil.’ Ook benadrukt de jury dat de XD-serie ‘het beste directe zicht biedt, wat ideaal is in drukke stedelijke gebieden’ en dat ‘chauffeurs die meerdere keren per dag in en uit de cabine moeten klimmen, profiteren van de comfortabele opstap met maar twee treden’. “De cabine biedt een uiterst comfortabele rijpositie. Het verstelbereik van de stoel en het stuurwiel zijn groter dan ooit. Het resultaat is een fantastische plek om in te rijden, te werken en te rusten.”
Om maximaal te voldoen aan de specifieke eisen die de bouwsector aan voertuigen stelt, is de Nieuwe Generatie DAF XFC leverbaar met enkele of dubbele aandrijving en verschillende krachtige aandrijflijnen. “De XFC beschikt over een grote oploophoek, véél bodemspeling, een robuuste stalen bumper en een stalen beschermplaat voor de radiator. Deze truck hij is duidelijk ontworpen voor het zwaarste werk onder zware omstandigheden”, aldus de jury. “Bovendien biedt de XFC een hoog laadvermogen dankzij zijn lage eigengewicht. En óók als het gaat om de ruimte in de cabine en het onderscheidende ontwerp van het exterieur, is de XFC een echte winnaar.” Bron: DAF Trucks N.V.
Strakke Scania 8x4*4 voor Rutten
Kraanverhuurbedrijf Rutten Hoogteservice heeft een Scania 8x4*4 in gebruik genomen. Het voertuig is voorzien van een Tadano HK 50 telescoopkraan en wordt ingezet voor de bemande verhuurdiensten. Het rijcomfort was een belangrijke reden om voor Scania te kiezen. “Scania bleek het ideale voertuig te bieden,” zegt Max Rutten. “De XT-serie is robuust, krachtig en dankzij de korte draaicirkel ideaal voor de krappe en soms complexe werklocaties waar onze klanten komen. Het is onze meest compacte kraan geworden, die snel opgezet en afgebroken kan worden.”
De vierasser is dankzij een tridem achteras met een bestuurbare naloopas zeer wendbaar. Twee aandrijfassen zorgen voor optimale trekkracht. De Tadano HK 4.050 telescoopkraan heeft een maximaal hijsvermogen van 50 ton en een mast van 35 meter. Tadano vertelt dat de voorgestanste gaten op het XT chassis het monteren en aansluiten van de kraan vereenvoudigde. “Bij Scania kun je veel voorbereidingen aanvinken die het de kraanopbouwer makkelijker maken. Eigenlijk is bij Scania alles mogelijk, of tenminste bespreekbaar. De samenwerking met Tadano verliep goed.”
Het voertuig, de vierde Scania voor Rutten Hoogteservice, werd geleverd door Scania Nijmegen. “We hebben in het verleden vaker zaken gedaan en wederom ging mijn voorkeur uit naar Scania,” verklaart Rutten. “Naast dat we van eenheid houden, smoelt het ontzettend goed. De voertuigen zijn net wat luxer uitgevoerd, de kwaliteit is perfect en de lijntjes zijn kort. Dat de dealer hier om de hoek zit, speelde ook mee in de beslissing. Dit bespaart ons reistijd als er iets is.” Volgens Rutten gaf de machinist, die heel content is met zijn nieuwe voertuig, vanwege het rijcomfort ook de voorkeur aan Scania. “Dat heeft alles te maken met de fijne Opticruise aandrijflijn.” Bron: Scania Benelux
Nieuwe service voor het opladen
Volvo Trucks blijft nieuwe diensten introduceren voor het opladen van elektrische trucks. De meest recente, Charging Management, maakt efficiënt thuisladen mogelijk. De nieuwe service Charging Management van Volvo Trucks helpt transportbedrijven bij het efficiënt monitoren van het laden van elektrische trucks op het eigen terrein. Het zorgt ervoor dat de trucks binnen de vloot voldoende opgeladen zijn voor geplande werkzaamheden en het vermindert het aantal ongeplande laadsessies. De dienst draagt daardoor bij aan een hogere productiviteit en uptime.
Met Charging Management kunnen oplaadsessies via het platform Volvo Connect worden gepland, beheerd en gerapporteerd. Het biedt een visueel overzicht van het laadproces van de vrachtwagens en inzicht in het accuniveau en de laadstatus. Ook is het mogelijk om een laadplan te maken, waarbij berekend wordt wanneer de voertuigen moeten beginnen met opladen en wanneer de accu's vol zijn. Afwijkingen van het plan worden aan de gebruiker gemeld, om een laag batterijniveau te voorkomen. Rapporten over laadsessies van zowel voertuigen als laders zijn beschikbaar voor follow-up.
“Opladen is een belangrijk aspect bij het gebruik van een elektrische vrachtwagen. Als transportbedrijf wil je er zeker van zijn dat je trucks opgeladen zijn en klaarstaan voor de volgende transportmissie. Het opvolgen van het laadproces is ook belangrijk, om te kunnen zien of er afwijkingen zijn. Deze service helpt de vervoerders hierbij,” zegt Johan Östberg, Electromobility Service Owner bij Volvo Trucks. Bron: Volvo Trucks Nederland
A1 Verhuur koopt een Scania
A1 Verhuur uit Nijkerk met vestigingen in Barneveld, Ede, Ermelo, Nijkerk en Zeewolde nam deze maand een nieuwe Scania in gebruik als kraanwagen met een laadbak. De rondom luchtgeveerde P370 6x2*4 met een gestuurde en hefbare naloopas is de eerste truck van het Zweedse merk die directeur Martin van Ginkel aan zijn wagenpark toevoegt. Het voertuig gaat voornamelijk eigen materieel van en naar klanten brengen. Maar natuurlijk rijdt A1 Verhuur ook voor derden.
A1 Verhuur bestaat in 2025 twintig jaar en is door Van Ginkel door de jaren uitgebouwd tot een landelijk opererend verhuurbedrijf voor materieel in de bouw, maar ook in de evenementenbranche. “Wij verhuren alles van een rolsteiger tot een klopboor en van een shovel tot een hoogwerker aan bedrijven en particulieren. Maar we leveren ook hekken en generatoren. Al dat materieel wordt of door klanten zelf afgehaald en geretourneerd of door ons op de bouwplek aangeleverd. Dat laatste hebben wij het liefste omdat het voor ons beter planbaar is. En daar gebruiken we tot nu toe drie bestelauto’s en twee trucks voor en sinds deze maand dus een derde vrachtwagen.”
De rode Scania met de verlengde dagcabine is rondom luchtgeveerd en heeft een vier keer gestempelde HIAB 40 ton/m kraan achter de cabine staan. “Daarom hebben we ook gekozen voor een 10 tons vooras. De luchtvering geeft weer net iets meer bodemspeling op een bouwterrein. En we hebben we bij Scania het voordeel dat we meteen een nauwkeurige aslastindicator hebben die per as het gewicht aangeeft”, somt Martin een aantal van de speciale features op. “Daarachter staat weer een 6,30 meter lange laadbak met ingebouwde twistlocks in de bodem. Dat is bij ons superhandig. Want nu kunnen wij allerlei zaken als steigermaterieel meenemen of een machine, een kleine shovel of een generator. We verhuren ook containers en een 20 voeter past ook in de bak en kan dan gezekerd worden met de twistlocks. Bron: Scania Benelux
Nieuwe IVECO S-Way voor Vos
Dier-, Tuin- en Doe-het-zelf specialist Vos Nederhemert heeft recent een nieuwe IVECO S-Way met schuifzeilen laadbak en laadklep in gebruik genomen. De IVECO S-Way werd geleverd door IVECO Schouten Almkerk en de opbouw is verzorgd door Brugmans Carrosserieën uit Delwijnen. Deze nieuwe IVECO S-Way vervangt de 12-tons IVECO Eurocargo van Vos Nederhemert.
De nieuwe IVECO S-Way van Vos Nederhemert is gebouwd in een 6x2 configuratie met een hefbare naloopas. De aandrijflijn bestaat uit de 360pk Cursor 9 dieselmotor met 12-traps Hi-Tronix automatische versnellingsbak. Naast een prachtige truck om te zien, maken onder andere de luchtgeveerde cabine, hi-comfort stoel, MyIVECO navigatie-/multimediasysteem en klimaatregeling het ook een zeer comfortabele vrachtwagen om mee te rijden.
Brugmans Carrosserieën uit Delwijnen heeft de maatwerk opbouw van deze S-Way bakwagen gedaan, volledig naar wens van de klant. De schuifzeilen laadbak heeft een lengte van 8,20m, en is voorzien van een Dhollandia laadklep met verlengd platform en een hefvermogen van 3000kg. De prachtige full-color afbeelding is ontworpen door Cornelissen reclame uit Giessen en de schuifzeilen zijn geproduceerd door Van Horssen uit Aalst. Bron: IVECO NLS
Mega Trucks Festival
Op zaterdag 7 en zondag 8 december 2024 staan de Brabanthallen weer geheel in het teken van het grootste indoor truckevenement van de Benelux, het Mega Trucks Festival. Na een zeer geslaagd evenement in december vorig jaar, waarbij standhouders, deelnemers en publiek in groten getale naar de Brabanthallen kwamen, belooft de achtste editie een nog groter transportfeest te worden. Wat kun je verwachten? Binnen in de hallen worden ruim 400 vrachtwagens opgesteld. Trucks van alle merken, die allemaal de moeite van het bekijken waard zijn. Aangevuld met standhouders en een gezellige chauffeursmarkt. Importeurs en dealers presenteren de nieuwste snufjes en E-technologie. Er is ruimte voor modelbouw, Lego©, muziek en live optredens van verschillende artiesten. De kinderhoek en gezellige terrassen maken een dagje uit helemaal compleet.
Wie de Brabanthallen nadert, weet meteen waar het om gaat. Buiten staan diverse kranen en vrachtwagens opgesteld. Via de Centrale Entreehal wandel je naar de Bedrijswagenhal en bezoek je de truckdealers. Zij presenteren de laatste ontwikkelingen en informeren graag over duurzaamheid in het transport. Uiteraard brengen zij demovoertuigen en de mooiste klantenwagens mee. Maar niet alleen importeurs, ook andere bedrijven komen graag met jou in contact. In Hal 1 staan de specialisten in o.a. trailers, verticaal transport, opleiding, hijsen en bergen. Bezoek stands van o.a. Mammoet, M.J. van Riel, Fassi en Wierks. Diverse transportbedrijven, op zoek naar personeel, pakken groots uit. Bezoek daar Simon Loos, VSDV, Van der Werff Logistics, Sanders Fritom, DHL en diverse anderen. De politie is aanwezig om uitleg te geven over transport criminaliteit, waar ieder chauffeur slachtoffer van kan worden zonder er zelf weet van te hebben. En het CBR toont wat drank en drugs kunnen doen met jouw rijvaardigheid. Voor de kinderen is er een gezellige kids corner en RadioNL draagt zorg voor (live)muziek en entertainment. Kijk voor meer informatie op de website en bestel je tickets hier.