Nieuws


Multifunctionele Scania R500

Baetsen Transport en Kraanverhuur B.V. uit Veldhoven heeft een unieke Scania R500 10x4 in gebruik genomen. Het voertuig is met een uitschuifbare laadbak, afneembare opleggerkoppeling en Palfinger Autolaadkraan, die ook ingezet kan worden als hoogwerker, uiterst multifunctioneel. “Scania is niet alleen een A-merk, ook bijzonder geschikt voor specialistische oplossingen als deze,” aldus Marc Peperkamp, Adviseur Wagenpark bij Baetsen.

Het voertuig, dat wordt ingezet voor de verhuur, werd geleverd door Scania Eindhoven. Peperkamp is zeer tevreden over het aankoopproces: “De mensen die er werken, verstaan hun vak. Zeker bij de aanschaf van zo’n specifiek voertuig is dat niet onbelangrijk.” De Palfinger-kraan met een capaciteit van 165 tonmeter is voorzien van een hydraulisch uitschuifbare hoofdmast en een jib met hijslier, samen goed voor een reikwijdte van bijna 34 meter. Met een werkbak is de kraan ook inzetbaar als hoogwerker. Tevens bevat het voertuig een uitschuifbare laadbak voor het vervoeren van 20ft containers en een afneembare schotel. Het resultaat? Een zeer multifunctioneel voertuig, dat ingezet kan worden als kraanwagen, hoogwerker, trekker én bakwagen.

Peperkamp: “Ondanks dat het een 5-asser is, heeft deze Scania een zeer kleine draaicirkel. In de krappe situaties waar wij dagelijks komen is dat onmisbaar. En het dubbel aangedreven tandemstel zorgt voor meer stabiliteit op moeilijk begaanbare terreinen.” Peperkamp ziet in de Scania R-cabine een goede mix van ruimte, comfort en een relatief lage instap, die het vele in- en uitstappen vergemakkelijkt. De slaapcabine is uitgerust met alle mogelijke luxe, zoals comfortabele stoelen, een koelkast en een standairco. Bron: Scania Benelux

PACCAR MX-11 motoren voor stadsbussen

DAF Components levert 110 ultra-stille PACCAR MX-11 motoren aan Solaris Bus & Coach voor een nieuwe serie 'Urbino mh' stadsbussen, die in Rome ingezet gaan worden door openbaarvervoerder Atac. De bussen worden de komende maanden in gebruik genomen en zijn daarmee precies op tijd voor de festiviteiten van het pauselijke jubileumjaar 2025.

DAF Components is een toonaangevende, onafhankelijke leverancier van componenten, zoals motoren, assen en cabines. Deze vinden over de hele wereld hun weg naar producenten van onder meer bussen, touringcars, bijzondere voertuigen en schepen. De 110 PACCAR MX-11 motoren voor de Romeinse stadsbussen leveren 270 kW/370 pk. De vlakke koppelkromme zorgt voor uitstekende rijkarakteristieken en maximaal passagierscomfort, ook op de heuvelachtige wegen en busbanen in en rond Rome.

De samenwerking tussen DAF, Solaris en het openbaar vervoer van Rome is bewezen succesvol. De Romeinse openbaarvervoerbedrijven beschikken al over een vloot van maar liefst 720 Solaris-bussen met PACCAR-motoren. De krachtbronnen worden geprezen om hun ongeëvenaarde betrouwbaarheid, efficiëntie en lage onderhoudskosten. Bovendien garandeert het onderhoudsschema van slechts één service-interval per jaar maximale inzetbaarheid van de bussen. Bron: DAF Trucks N.V.

Van den Bosch eert jubilarissen

Het is een van de mooiste tradities van Van den Bosch: de jubilarissenavond. Begin november eerde de logistiek dienstverlener ruim 300 dienstjaren, verdeeld over 14 jubilarissen en pensionado’s. Hoewel de meesten de spotlights in het dagelijks leven het liefste vermijden, konden ze daar voor een keertje best van genieten.

“Dit maak je niet dagelijks mee”, vertelt chauffeur Hasan Ummaz, die in 40 jaar tijd zo’n beetje alle snelwegen van Europa leerde kennen. “Onderweg vergeet je je zorgen en geniet je. De zon die opkomt, het landschap, de vrijheid… Achter het stuur ben ik gelukkig. Dat ik nu ineens mocht plaatsnemen voor een persoonlijke praatje, was wel even wennen. Ik vind het heel leuk dat het bedrijf aandacht heeft voor mijn dienstjaren. Ik voel dat mijn inzet wordt gewaardeerd.”

De avond vond plaats in de Van den Bosch Academy, waar ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum het Van den Bosch-museum is gevestigd. “Het is geweldig om hier 326,5 jaar Van den Bosch-ervaring aanwezig te hebben”, aldus CEO Rico Daandels. Overigens was er niet alleen aandacht voor de jubilarissen zelf, maar ook hun gezinnen. “Om succesvol te kunnen zijn in een bedrijf, heb je de steun en het vertrouwen nodig van thuis. Vanavond applaudisseren we veel voor de jubilarissen, maar óók voor jullie”, aldus Daandels.

Daarna werden de jubilarissen één voor één uitgenodigd voor een praatje op het podium. HR-directeur Niels Reijnen ging met ze in gesprek over hun werk, maar ook over interesses en hobby’s in de privésfeer. Verschillende anekdotes, zoals over bijnamen en memorabele werkmomenten, zorgden voor gelach en de nodige ontspaning. Intussen werd achter de schermen het buffet gereed gemaakt, waar in de pauzes volop van werd genoten. Bron: Van den Bosch

Volgende generatie veiligheidssystemen

Drukke verkeerssituaties brengen dagelijks veiligheidsrisico's met zich mee voor kwetsbare weggebruikers. Daarom introduceert Volvo Trucks twee nieuwe veiligheidssystemen die gericht zijn op de bescherming van voetgangers en fietsers. De actieve veiligheidssystemen van Volvo Trucks zijn constant in ontwikkeling om kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers te beschermen. Dit alles, met als doel stappen te zetten in de richting van de langetermijnvisie van Volvo Trucks: nul dodelijke ongevallen waar een Volvo-truck bij betrokken is.

Het eerste nieuwe veiligheidssystemen, is Volvo's Active Side Collision Avoidance Support - waarbij ‘Active’ het sleutelwoord is. Dit is een doorontwikkeling van een bestaand veiligheidssysteem, waarbij de actieve remfunctie is toegevoegd. Het maakt gebruik van radarsensoren om naderende fietsers te detecteren en het waarschuwt in dat geval de chauffeur. Indien nodig, kan het systeem de vrachtwagen nu ook actief afremmen om een aanrijding met fietsers te voorkomen bij het naar rechts afslaan.

“Vrachtwagens zijn betrokken bij vijftien procent van de dodelijke verkeersongevallen en het stadsverkeer kan zelfs voor de meest ervaren vrachtwagenchauffeur een uitdaging zijn”, zegt Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks. “Bij Volvo Trucks werken we voortdurend aan het verbeteren van de veiligheidsprestaties van onze trucks, om zowel de chauffeur als andere weggebruikers te beschermen. Dit veiligheidssysteem, dat bedoeld is om fietsers in de stad te beschermen, is een van onze nieuwste innovaties die ons een stap dichter bij onze langetermijnvisie van nul ongevallen met Volvo-trucks brengt.”

Het Active Side Collision Avoidance Support-systeem zal vanaf november 2024 voor klanten te bestellen zijn in de Volvo FH-serie, FM- en FMX-modellen, in alle markten wereldwijd. Bron: Volvo Trucks Nederland

Renault Master voor TMC

Een dubbele primeur voor TMC Wonen. De interieurspecialist heeft voor het eerst een Renault Trucks Master in gebruik genomen én is een van de eerste bedrijven die rijden met het nieuwste model van deze bedrijfswagen. De Renault Master bestelwagen is geleverd door Renault Bedrijfswagendealer Bluekens Truck en Bus. “Het enthousiaste verhaal van de verkoper over de Renault Master én de service die Bluekens Truck en Bus als bedrijfswagendealer biedt hebben ons overtuigd.”

TMC Wonen heeft vestigingen in Goes, Bergen op Zoom en Kruiningen met een ruim aanbod op het gebied van vloeren, ramen, wanden, slapen, verlichting en meubelen. “Alles voor de complete inrichting van je huis vind je bij ons onder één dak”, zegt Jaap Witte, wagenparkbeheerder van TMC Wonen. “Als familiebedrijf staan we voor een persoonlijke aanpak. Daar hoort ook bij dat we zelf leveren en de montage door eigen vakmensen gebeurt.”

TMC Wonen heeft zeventien voertuigen in de vloot. De laatste aanwinst is een Renault Master gesloten bestelwagen. “We zijn altijd op zoek naar de meest efficiënte manier van vervoer”, vertelt Witte. “Als bedrijf moet je blijven veranderen, in onze branche is dat echt een must om klanten te blijven inspireren. Als het gaat om ons wagenpark, dan hebben we nu met de Renault Master ook eens wat anders dan wat we kennen. Als bedrijf zijn we vooruitstrevend in alles wat wij doen en daar past het nieuwste model Renault Master bij. Omdat het onze eerste Renault Master is, hebben we nog geen vergelijkingsmateriaal maar wat me wel opvalt is dat de Master standaard alle opties heeft: het is een zeer complete bus.” Bron: Bluekens Truck en Bus

Een echt Eindhovense deal

Het Eindhovense transportbedrijf Van Rooijen Logistiek beschikt sinds kort over 25 gloednieuwe DAF’s. Die werden geleverd door Truckland Eindhoven. In oktober 2023 sloten Van Rooijen Logistiek en Truckland de deal. Een kwart van de voertuigen is bedoeld voor uitbreiding, de rest dient als vervanging. Truckland leverde de 25 wagens gefaseerd bij Van Rooijen Logistiek die sinds september 2024 in gebruik zijn.

Technisch directeur Iwan van de Geer van Van Rooijen Logistiek: “Met deze aanschaf komt ons wagenpark op 225 trekkende eenheden en 400 getrokken eenheden, waarvan 65% aandeel van DAF.” Omdat het bedrijf onder meer food en farmaceutische waren vervoert, zijn de trucks voorzien van maatwerkfaciliteiten. Dat is een samenspel tussen Truckland, carrosseriebouwers en Van Rooijen Logistiek.

Van Rooijen Logistiek koos voor verschillende soorten en types: 3 DAF XD solo-bakwagens, 4 DAF XD bakwagen-combinaties, 3 DAF XD trekkers, 2 DAF XF LZV-bakwagens en de rest 13 stuks – zijn grotere DAF XG trekkers, die rijden met opleggers door de Benelux. Van de Geer: “Zo hebben we altijd de juiste auto bij het juiste werk. Met een DAF XG rijd je bijvoorbeeld heel moeilijk de stad in, met een DAF XD gaat dat juist heel goed. Sterker nog: daar is ‘ie zelfs voor bedacht en gemaakt.” Bron: Truckland

Stille en uitstootvrije afvalinzameling

Afvalverwerkings- en recyclingbedrijf PreZero heeft 32 Volvo FM Electric-trucks in diverse configuraties aan het wagenpark toegevoegd. De onderneming streeft ernaar de CO2-voetafdruk in de hele keten te verkleinen. “We bekijken continu hoe we onze dienstverlening met zo min mogelijk vervoersbewegingen en een zo laag mogelijke CO2-uitstoot kunnen uitvoeren. De verduurzaming van ons wagenpark door de aanschaf van elektrische trucks past goed bij onze ambities op dit gebied”, zegt Richard Bierhuizen, Fleetmanager bij PreZero.

Het wagenpark van PreZero opereert veelal in stedelijke gebieden. En daarom zet het bedrijf in op de meest duurzame vormen van logistiek. Vanaf 2025 zullen de eerste grote steden zero-emissiezones hebben. “Met dit in het verschiet, kan je eigenlijk niet meer investeren in voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen. We hebben daarom 32 elektrische Volvo-trucks aangeschaft. De Volvo FM Electric is zeer geschikt voor de verschillende werkzaamheden die wij uitvoeren. Doordat de truck in heel veel verschillende configuraties leverbaar is, hebben wij voor iedere toepassing een geschikte variant kunnen samenstellen", licht Richard Bierhuizen de keuze toe.

“Onze voertuigen rijden over het algemeen regionaal, waardoor de gemiddelde afstand tussen de 150 en 200 kilometer per dag is. Daarnaast gebruikt de opbouw energie om de containers te kunnen legen, afval te kunnen persen of containers op- en af te kunnen zetten”, zegt Bierhuizen. Alle vrachtwagens zijn daarom voorzien van een e-PTO voor de aandrijving van de opbouw. “De af-fabriek-oplossing van Volvo Trucks biedt hierin uitgebreide mogelijkheden om de verschillende opbouwtypes te kunnen voorzien van energie. De leverbare accucapaciteiten, plaatsingsmogelijkheden aan het chassis en de motorvermogens sluiten ook goed aan bij onze behoeftes. Daarnaast hebben we gekeken naar de goede instap voor de chauffeur en veel zicht rondom, en hebben we gekozen voor de meest uitgebreide veiligheidssystemen voor zowel de chauffeurs, als voor andere weggebruikers.” Bron: Volvo Trucks Nederland

Mega Trucks Festival

Op zaterdag 7 en zondag 8 december 2024 staan de Brabanthallen weer geheel in het teken van het grootste indoor truckevenement van de Benelux, het Mega Trucks Festival. Na een zeer geslaagd evenement in december vorig jaar, waarbij standhouders, deelnemers en publiek in groten getale naar de Brabanthallen kwamen, belooft de achtste editie een nog groter transportfeest te worden. Wat kun je verwachten? Binnen in de hallen worden ruim 400 vrachtwagens opgesteld. Trucks van alle merken, die allemaal de moeite van het bekijken waard zijn. Aangevuld met standhouders en een gezellige chauffeursmarkt. Importeurs en dealers presenteren de nieuwste snufjes en E-technologie. Er is ruimte voor modelbouw, Lego©, muziek en live optredens van verschillende artiesten. De kinderhoek en gezellige terrassen maken een dagje uit helemaal compleet.

Wie de Brabanthallen nadert, weet meteen waar het om gaat. Buiten staan diverse kranen en vrachtwagens opgesteld. Via de Centrale Entreehal wandel je naar de Bedrijswagenhal en bezoek je de truckdealers. Zij presenteren de laatste ontwikkelingen en informeren graag over duurzaamheid in het transport. Uiteraard brengen zij demovoertuigen en de mooiste klantenwagens mee. Maar niet alleen importeurs, ook andere bedrijven komen graag met jou in contact. In Hal 1 staan de specialisten in o.a. trailers, verticaal transport, opleiding, hijsen en bergen. Bezoek stands van o.a. Mammoet, M.J. van Riel, Fassi en Wierks. Diverse transportbedrijven, op zoek naar personeel, pakken groots uit. Bezoek daar Simon Loos, VSDV, Van der Werff Logistics, Sanders Fritom, DHL en diverse anderen. De politie is aanwezig om uitleg te geven over transport criminaliteit, waar ieder chauffeur slachtoffer van kan worden zonder er zelf weet van te hebben. En het CBR toont wat drank en drugs kunnen doen met jouw rijvaardigheid. Voor de kinderen is er een gezellige kids corner en RadioNL draagt zorg voor (live)muziek en entertainment. Kijk voor meer informatie op de website en bestel je tickets hier.