Nieuws


Onderweg met nieuwe Volvo FH16 Aero

Eigenrijder Evert-Jan Luth heeft een gloednieuwe Volvo FH16 Aero 700 6x2-trekker in gebruik genomen. Daarmee beschikt hij over een multi-inzetbare truck voor offshore transporten naar bestemmingen in heel Europa. De truck is geleverd door de vestiging Veenoord van Volvo Trucks-dealer Nijwa. Evert-Jan Luth is ruim tien jaar eigenrijder. “Dat was een mooi moment om iets speciaals neer te zetten en met deze nieuwe Volvo FH16 Aero is dat volledig gelukt. Vaak ben ik twee à drie weken achter elkaar weg en dan is het wel zo prettig dat je een truck hebt waar je je werk graag mee doet. Bovendien ben ik met deze truck nog flexibeler: hij is ADR-gekeurd en heeft een ontheffing voor een totaalgewicht tot 72 ton. Met mijn oude Volvo FH kon dat niet, dus hiermee ben ik nog breder inzetbaar.”

Op basis van de wensen van Evert-Jan heeft Nijwa de Volvo FH16 Aero volledig op maat samengesteld en gespecificeerd. Dankzij de inhouse mogelijkheden van Nijwa, waaronder een eigen spuiterij, is het voertuig tot in de kleinste details afgestemd op zijn wensen. Het spuitwerk is gedaan bij Nijwa Beilen en ook de opbouw van onder meer de gereedschapskist is onder regie van Nijwa uitgevoerd. Evert-Jan: “Het feit dat je één adres hebt voor alles wat je als ondernemer nodig hebt, is voor mij een van de redenen om voor Nijwa te kiezen. Ik ben heel blij met het eindresultaat.”

De nieuwe Volvo FH16 Aero met Globetrotter XL-cabine is uitgerust met een gestuurde voorloopas om de gewichten goed te verdelen en om eenvoudig te kunnen manoeuvreren op moeilijk bereikbare en krappe locaties. Verder is de truck voorzien van een uitgebreid pakket aan opties die het rijcomfort en de veiligheid naar een hoger niveau tillen. Het Driver-, Living- en Media-pakket dragen bij aan ultiem gemak en comfort, terwijl het Active Safety-pakket met uitgebreide veiligheidsfuncties zorgt voor maximale veiligheid op de weg. Voor extra bescherming van kwetsbare weggebruikers is de truck voorzien van Side Collision Avoidance Support, Front Short Radar Assist en een achterzichtcamera. Comfort in de cabine is gegarandeerd met een standkachel en de geïntegreerde standairco I-ParkCool. Verder heeft de truck een luchtgeveerde vooras en beschikt Evert-Jan voor het eerst over het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering. “In het offshore werk kom ik geregeld op krappe bouwlocaties en daar is het veel draaien en keren. Dan is het toch wel makkelijk als de truck heel licht stuurt.” Bron: Verzameld Werk

Fleet News bekroont DAF XB-serie

De Nieuwe Generatie DAF XB is uitgeroepen tot 'Best Truck' in het lichte distributie segment. Dit gebeurde tijdens de Fleet News Awards 2025 in Londen. Het achtste opeenvolgende jaar dat DAF Trucks in de prijzen valt tijdens de prestigieuze Fleet News Awards. De Nieuwe Generatie DAF XB-serie is ontwikkeld voor zowel stedelijke als regionale distributie en biedt chassisvarianten van 7,5 tot 19 ton GVW. De dagcabine, verlengde dagcabine en slaapcabine garanderen het hoogste comfort. De voertuigen zijn beschikbaar met zowel uiterst efficiënte PACCAR PX-5 en PX-7 diesel-aandrijflijnen (170 tot 310 pk) als volledig elektrische versies (120 tot 190 kW). De combinatie van vele chassisopties, cabinemogelijkheden en geavanceerde aandrijflijnen maakt de DAF XB voor uiteenlopende transportbehoeften een uitstekende keuze.

De jury van de Fleet News Awards prees de DAF XB om zijn uitzonderlijke prestaties in de zeer competatieve categorie tot 7,5 ton. Ze benadrukte dat de XB in zijn klasse de grootste laadcapaciteit heeft en bovendien ongekend wendbaar is. “Dit maakt de XB de perfecte keuze voor stadsdistributie. De DAF XB heeft alles wat je nodig hebt in een truck in deze klasse”, aldus de juryleden. “Bovendien wordt de bekroonde truck ondersteund door het uitstekende DAF-dealernetwerk en de uitgebreide aftersalesdiensten.” Bron: DAF Trucks N.V.

Ter Horst versterkt vloot met S-Way’s

Ter Horst Transport, een familiebedrijf uit de regio, heeft zijn vloot uitgebreid met twee gloednieuwe IVECO S-Way trucks. Het bedrijf, geleid door vader André en zoon Rick, beschikt over tien vrachtwagens en is gespecialiseerd in gevarieerd transport. Dagelijks leggen de trucks tot een straal van 600 kilometer af rondom 's-Heerenberg, waarbij meerdere stops en trailerwissels per dag eerder regel dan uitzondering zijn. Ter Horst Transport bedient zes vaste opdrachtgevers, maar speelt daarnaast flexibel in op ad-hoc ritten. De planning is vaak voor 50% gevuld aan het begin van de week, de overige ritten worden gaandeweg ingepland. Dit vraagt om een wagenpark dat altijd inzetbaar is. Ook wordt er strikt toegezien op de rijtijden van de chauffeurs. Elke truck heeft een vaste chauffeur en rijdt jaarlijks tussen de 70.000 en 115.000 kilometer. Naast nationaal en kort internationaal transport heeft het bedrijf ook één vrachtwagen die lange internationale ritten rijdt. De overige trucks keren in principe dagelijks terug naar de standplaats, hoewel incidentele overnachtingen voorkomen.

Voor het eerst heeft ter Horst Transport gekozen voor IVECO. Een belangrijke reden hiervoor was de nabijheid van een betrouwbaar dealermerk. Na een uitgebreide kennismaking met de IVECO S-Way demo op Truckstar waren André en Rick overtuigd. De trucks voldoen aan alle eisen: ze zijn comfortabel, efficiënt en zien er modern uit. De IVECO’s van ter Horst zijn uitgerust met een 500 pk sterke motor en een lage eindoverbrenging, wat zorgt voor optimaal rijcomfort en minder schakelmomenten. De cabines zijn volledig ingericht voor internationale ritten, met voorzieningen zoals een bed, standairco, standkachel, koelkast en magnetron. Alles wat de chauffeur nodig heeft, is aanwezig. Bron: IVECO NLS

Event Medical Service kiest voor Scania

Event Medical Service bv (EMS), onderdeel van de Dutch Safety Group nam recent een jong gebruikte Scania 6x2*4 G410 als haakarmauto in gebruik. De truck wordt als ondersteunend voertuig ingezet bij grote evenementen in Nederland. Eerste medische hulp verlenen op evenementen met een rondom luchtgeveerde Scania haakarmtruck met een gestuurde optrekbare naloopas. Klinkt niet als een veel voorkomende EHBO handeling. Maar het is wel precies wat EMS met de auto doet. Nou indirect dan. Want de jong gebruikte Scania, met de tot medical unit omgebouwde 20-voets container, wordt gedurende het gehele festivalseizoen bij de grotere evenementen veelvuldig ingezet. 

“We hebben twee van deze zogenaamde Advanced Life Units. Daarnaast hebben we nog een kleinere unit van 17 voet. Het zijn medische containers zoals Defensie die ook heeft,” vertelt André Versfeld, verantwoordelijk voor materieel en onderhoud binnen de Dutch Safety Group. “Wat ons medisch personeel daar kan gaat verder dan de reguliere kleine medische ondersteuning. Deze medische units zijn ingericht om patiënten met ernstig letsel, een acute lichamelijke conditie of een hartaanval te kunnen stabiliseren. Daarna kunnen ze worden vervoerd naar een ziekenhuis. Daarnaast hebben we sinds deze week ook nog een speciale haakarmcontainer met negen kubieke bluswater. Dat is bedoeld om onze brandweerauto die vaak ook op evenementen aanwezig is van extra bluswater te voorzien voor de eerste hulpverlening.”

EMS is ca. 1.000 tot 1.200 keer per jaar aanwezig op een Nederlands evenement. “Dat kan de Nijmeegse Vierdaagse zijn, maar ook de Marathon van Rotterdam, Pride Amsterdam, de Zevenheuvelenloop, Op de Ring! (viering 750 jaar Amsterdam), Paaspop, Decibel Outdoor, The Flying Dutch, Alpe d’HuZes, Mud Masters, Amsterdam City Swim, HYROX of Defqon 1 in Biddinghuizen, om er maar een paar te noemen. Ook op Zandvoort is EMS actief tijdens de Formule 1 voor het hele gebied buiten de paddock.” 

Dat het voor de organisatie van dergelijke vaak massale evenementen belangrijk is om over een goed geoutilleerde medische partner te kunnen beschikken, is feitelijk gewoon een kwestie van statistiek. “Als je 20 tot meer dan 100.000 personen bij elkaar hebt op een evenement wéét je gewoon dat er een aantal mensen iets zal overkomen. Van een botbreuk tot een hartaanval en alles daartussen. Daar moet je als organisatie op voorbereid zijn. En dat is waar wij binnen EMS onze dienstverlening op gespecialiseerd hebben.” Bron: Scania Benelux

Re-Share kiest opnieuw voor Scania 

Leger des Heils ReShare heeft twee Scania G280 4x2 trucks met gesloten laadbak in gebruik genomen. De nieuwe bakwagens worden ingezet voor het vervoeren van tweedehands kleding door heel Nederland. De kledinginzamelaar koos opnieuw voor Scania vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding en veiligheid. “Scania is misschien niet de goedkoopste, maar het zijn veilige trucks en de kwaliteit is uitstekend,” zegt Arne Hobo, logistiekmanager.

In Nederland verdwijnt jaarlijks 169 miljoen kilo bruikbaar textiel bij het huishoudelijk afval. Zonde, vindt Leger des Heils, dat onder de naam ReShare tweedehands kleding en textiel inzamelt. Voor de verwerking hiervan beschikt de stichting over een modern en goed uitgerust wagenpark met tien eigen voertuigen en twee kraanwagencharters, die de kledingcontainers leegmaken. De nieuwe Scania G280 bakwagens zijn ter vervanging van twee Scania LNG-trucks, die de zero-emissiezones niet meer in mogen.

Alle vijftien ReShare Stores, de tweedehands- en vintage kledingwinkels van het Leger des Heils, zijn gevestigd in binnensteden. Goed zicht vanuit de cabine is daar essentieel. De Scania G-cabines zijn uitgerust met een achteruitrijcamera, dodehoekcamera, flitsers en zwaailampen. “Veiligheid staat bij Leger des Heils voorop. Niet alleen voor onze chauffeurs, maar ook voor medeweggebruikers. Daarom hebben we bij de aanschaf alle veiligheidsopties aangevinkt,” aldus Hobo. De ruime cabine met lage instap, die het vele in- en uitstappen van de chauffeur vergemakkelijkt, speelde ook een grote rol in de keuze voor de Scania G-serie. “We willen onze chauffeurs graag behouden en hechten veel waarde aan hun werkplezier. Daarom hebben we ook deze keer voor Scania gekozen, in lijn met hun voorkeur. Zij brengen er tenslotte de hele week in door.” Bron: Scania Benelux

Marktleider in Heavy Duty-Segment

Voor het eerst in de geschiedenis is Volvo Trucks Europees marktleider in het heavy duty-segment vrachtwagens. In 2024 werden er in Europa 56.331 trucks van Volvo met een GVW van 16 ton en zwaarder geregistreerd en is een marktaandeel behaald van 17,9%. Volvo Trucks leidt over 2024 in Europa de markt in de verkoop van vrachtwagens van 16 ton en zwaarder, met een marktaandeel van 17,9%. De landen met de meeste geregistreerde Volvo-trucks gedurende het jaar waren het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Polen en Spanje. In Nederland werd binnen het zware segment een marktaandeel van 22,8% behaald.

"We zijn erg trots om de marktleider in Europa te zijn. Dit is een duidelijk bewijs dat onze klanten de brandstofefficiëntie, veiligheid en uptime van onze vrachtwagens waarderen en dat we een zeer aantrekkelijk productaanbod hebben", zegt Roger Alm, President Volvo Trucks. "Onze nieuwe Volvo FH Aero, die begin 2024 is geïntroduceerd, is gewoonweg geweldig. Dit truckmodel is beschikbaar met elektrische, (Bio-)LNG- en dieselmotoren en zijn snel erg populair geworden”, vervolgt Roger Alm. “Transportbedrijven kiezen voor Volvo omdat onze efficiënte producten en diensten hen helpen hun bedrijf te laten groeien en de CO2-uitstoot te verminderen. Ik wil onze klanten hartelijk bedanken voor hun vertrouwen in ons tot nu toe, en ook onze dealers, leveranciers en collega's binnen de Volvo Group voor deze prestatie." Bron: Volvo Trucks Nederland

Scania en DHL testen elektrische truck

Scania en DHL Group hebben samen een elektrische truck ontwikkeld met een brandstofgenerator, waardoor het mogelijk wordt om over te stappen op batterij-elektrisch wegtransport zonder te hoeven wachten op een compleet oplaadnetwerk. Volledig elektrische voertuigen zijn de ultieme oplossing in een duurzaam transportsysteem, en de verschuiving naar elektrisch moet nu versneld worden. Er zijn echter hindernissen zoals het gebrek aan oplaadpunten, de hoge kosten om te zorgen voor voldoende oplaadcapaciteit bij de depots tijdens seizoenspieken en de druk op het elektriciteitsnet en de hoge prijzen voor elektriciteit op bijvoorbeeld rustige winterdagen. Dit is waar het Extended Range Electric Vehicle (EREV) van Scania en DHL in beeld komt. Het voertuig helpt deze hindernissen te overwinnen en stelt DHL in staat om voor 80 tot 90% op hernieuwbare elektriciteit te rijden.

De nieuwe e-truck zal in februari door de divisie Post & Parcel Germany worden ingezet voor pakketvervoer tussen Berlijn en Hamburg om de prestaties in de dagelijkse praktijk te testen, voordat er extra voertuigen aan de vloot van DHL worden toegevoegd. De door brandstof aangedreven generator vervangt een van de batterijpakketten in een volledig elektrische vrachtwagen die niet nodig is voor het merendeel van de transportroutes, waardoor de actieradius die door de batterijen wordt geleverd, wordt verkleind, maar levert wel back-up-energie voor de genoemde scenario's. Het voertuig heeft een mogelijke actieradius van 650 tot 800 kilometer (afhankelijk van de resultaten van de test) en kan indien nodig bij elk conventioneel tankstation worden getankt. Dit is vergelijkbaar met de 550 kilometer van Scania's meest moderne en toonaangevende 100 procent elektrische trucks met een gelijkwaardig maximaal gewicht. Bron: Scania Benelux 

Beste zicht vanuit de cabine

Vuilniswagens en vrachtauto’s die afvalcontainers oppikken, komen vaak in drukke gebieden. Veiligheid is dan belangrijk en die begint met goed zicht rondom voor de chauffeur. Vooral om deze reden heeft Milieu Service Groep uit Diemen gekozen voor een serie van dertien DAF-trucks van de New Generation. Dealer Truckland in Amsterdam heeft de voertuigen afgeleverd. De totale order omvat drie DAF XF 450 FT trekkers, een compacte DAF XB 290 FA vuilniswagen, vier DAF XD 370 FA met portaalopbouw en een vijftal DAF XD 450 FAN met haakarmopbouw. De voertuigen worden met name ingezet in Amsterdam en de nabije omgeving, en ook bij de vestigingen van TH Containers in Varsseveld en Goor.

“De chauffeurs zijn heel enthousiast over het zicht vanuit de cabine van de nieuwe DAF’s,” aldus Fleet Manager Robert van der Heijden. “Bij de XD is de laag geplaatste ruit in het bijrijdersportier een uitkomst, met het oog op de dode hoek aan die kant. De front- en hoekzichtcamera’s zijn ook erg goed. Het lage Vision-dashboard biedt een uitstekend zicht vanuit de cabine. Alle nieuwe trucks zijn bovendien voorzien van adaptieve cruise control, radardetectie voor medeweggebruikers en een achteruitrijcamera. Goed zicht is heel belangrijk voor de veiligheid, omdat we met onze voertuigen veel in de stad komen. Daar is het druk met fietsers en voetgangers die letterlijk vanuit onverwachte hoeken kunnen komen.” Bron: DAF Nederland