Terugblik
Hoe is het nu met... Marco Maassen
Op diverse terugwegen van reportages spot ik regelmatig een trailer van Schotpoort. Tja van de achterkant kan ik natuurlijk niet gelijk zien of Marco is, maar ik denk wel meteen aan hem. Logisch dat het tijd is om contact op te nemen voor een terugblik.
Op de kop af twee jaar dat wij op reportage waren. Is er veel veranderd in de tussentijd?
“Nou veel veranderd… ik rijd nog steeds”, aldus een vrolijke Marco aan de telefoon. “Wel ben ik in de tussentijd van auto gewijzigd. Er is een andere Volvo voor in de plaats gekomen. Ik geniet ervan, ben nog steeds in hart en nieren een Volvo-man. En ja, ik rijd ook nog steeds LZV. Dat is ongeveer 60% van de ritten, dus dat bevalt goed! Wat er wel echt is veranderd, is dat wij sinds vorig jaar onder de Duvenbeck Group vallen”.
Oké: werk en sociale media?
“Nog steeds ben ik op Tiktok te vinden. Wat ik wel meer zou willen doen, is het werk gerelateerde filmen. Een realistischer beeld van het chauffeurs vak geven, met humor en enigszins rebels. Dus wat anders dan wat je momenteel veelal op de socials ziet. Uiteraard moet het werk goed gedaan worden, daar staat ik honderd procent achter. Maar het is zo ‘migraineaanval’ chagrijnig serieus. We hebben het mooiste vak van de wereld, maar een beetje gezelligheid zou wel mogen. Er is niks mis mee, om mensen een beetje vrolijker te maken”.
Indertijd legde je mij de ins & outs van het mentor chauffeurs vak uit. Doe je dat nog steeds?
Jazeker, want het is natuurlijk wel belangrijk dat je de juiste mensen op de juiste plek zet. Dat lijkt heel makkelijk, maar soms komen mensen ook wel tot de conclusie dat het net niet hun ding is. Mentor chauffeur is niet alleen rijden met mensen, maar ook helpen als gastbedrijf in samenwerking met ROC Aventus, waarbij nog meer transportbedrijven uit de regio aangesloten zijn. Die gaan in een periode van vier weken één dag in de week bij een bedrijf langs. Dan wordt er in de ochtend les gegeven. Dat klinkt zwaar, maar is heel leuk om te doen. Je geeft uitleg over ons bedrijf en wat we doen. Maar ook over de werkzaamheden, van de warehouse afdeling tot het rijden/vervoeren wat ik dus doe. Tijdens het overleg ben ik ook één van die mensen die voor de klas staat. Super leuk! Het is weer totaal wat anders. Wel even detail, dat doet niet alleen Schotpoort, maar daar doen nog vier andere bedrijven uit de regio aan mee”.
Dus daar ligt je andere passie
Naast het rijden, dat ik écht nog steeds top vind, is vertellen over mijn vak en mensen wat leren ook super om te doen. Soms spreek ik nog weleens oud-leerlingen, die bij mij hebben meegedraaid. Gewoon even vragen hoe het is, of voor een beetje extra advies. Heel tof! Dan is het geslaagd wat je toen heb meegegeven. Positieve gedachten over je vak is geen straf, maar het moet wel eerlijk zijn!
Sinds kort heb ik vanuit het werk een eigen mailadres gekregen. Niet alleen voor vragen over het bedrijf, maar ook dat anderen mij direct kunnen bereiken. Soms ga ik met HR mee op een stand, om personeel te werven. Als chauffeurs onderling ben je makkelijker aan te spreken, is de drempel minder hoog. Het is anders, maar o zo belangrijk. Mochten mensen die dit nu lezen nog vragen hebben, een mailtje is zo gestuurd: mentorchauffeur@schotpoortlogisctics.eu. Elkaar een beetje helpen kan nooit kwaad”, aldus Marco.
Communiceren is investeren
Marco schuift intern ook weleens aan bij de ‘Klankbord-vergaderingen’. Daar zitten diverse afdelingen met elkaar om tafel en wordt er van alles besproken. Van planning tot aan garage. Hoe het gaat maar vooral wat er beter kan? Van een afstandje mokken, heeft geen zin. Met elkaar in gesprek gaan, helpt wel. Er wordt geluisterd en er volgt altijd een terugkoppeling. Met deze communicatie investeert men in de mensen die werken voor het bedrijf. En dat is heel belangrijk!”
Het was leuk, weer even bij te kletsen
“Ja, dat is geheel wederzijds. Leuk dat je mij niet vergeten bent… kleine ‘asfaltknuffelaar’…”, aldus Marco
Tekst: Jantine
Foto’s: Marco Maassen